سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زبان css چیست و چه کاربردی دارد؟

css چیست؟

در ابتدا باید بدانید که Css مخفف چیست؟  سی اس اس مخفف Cascading Style Sheet (CSS) می‌باشد. لهجه css یک لهجه طراحی صفحه های وب برای ایجاد کرد و ایجاد کرد مختصات ظاهری اسناد و اطلاعات وبسایت میباشد. css یکی از مرسوم ترین و دوستداشتنی ترین ابزارهای طراحی صفحات سایت نوشته شده توسط زبان HTML و یا XHTML هست و همچنین از لهجه های اسکریپت دیگری مانند plain XML، SVG و XUL نیز به خیر هواخواهی می نماید.

در کدنویسی با استعمال از CSS می توانید استایل وبسایت مثل رنگ، فونت، تصاویر دورنما و … را بصورت دلخواه تغییر تحول دهید.

مقصود و کاربرد css چیست ؟

هدف از ایجاد کرد css در واقع جداسازی اطلاعات محتوا (که به وسیله زبانی مانند HTML درج گردیده اند) از اطلاعات ظاهری مانند کاغذ بندی، رنگ و سایز و نوع فونت میباشد.  طراحی سایت در مشهد این جداسازی موجب افزایش سرعت در دسترسی به سایت، انعطاف پذیری بیشتر برای کنترل ویژگی های ظاهری، قابلیت طراحی یکسری ورقه با یک فرمت یکسان و دوری از پیچیدگی و ایفا کارهای تکراری در ساخت سایت می شود.

برخی از کاربردهای CSS عبارتند از:

گزینش ارتفاع و عرض

طراحی سایت رسپانسیو صفحه های

انتخاب بگراند

تعیین محل قرار تهیه کردن یک عنصر مانند متن یا عکس و…

انتخاب چینش نوشته ها (چپ چین، راست چین و…)

مشخص کردن میزان فاصله ی عنصرها از همدیگر

تغییر در نوع نوشتاری (فونت، رنگ و…)

به‌دنبال با ساختار کدهای CSS آشنا می شوید.

ساختار کدهای css

ساختار یک کد در Css از دو بخش درست شده میباشد:

گزینش کننده (Selector)

بلاک اعلان (Declaration)

Selector

درصورتی که که بخواهید به بخشی از html استایل خاصی دهید باید یک تگ را انتخاب نمایید تا بتوانید کدهای Css را روی آن اعمال فرمایید. ahrefs عنصر گزینش شده می تواند یک پاراگراف، یک تصویر و یا یک تیتر باشد. انتخاب کننده‌های سی اس اس به یکسری دسته تقسیم می‌شود:رایا پارس 

گزینش کننده عنصر:

با ستفاده از این گزینش کننده می توانید تگ خاصی را تعیین و تغییرات استایل را بر روی آن انجام کنید به طور مثال می‌اقتدار تگ‌

در یک برگه

وب را گزینش کرد و رنگ آن را به قرمز تغییر داد.

گزینش کننده id :

اگر بخواهید استایل‌های CSS بر روی گروهی از تگ‌ها تعریف گردد، باید از تعیین کننده ID استفاده فرمایید. برای این کار می بایست در کدهای HTML برای تگی که قصد تغییر‌و تحول استایل آن‌ را دارید یک ID تعریف‌و‌تمجید کنید، آن‌گاه در بخش Css آی‌دی مورد نظر را گزینش و تغیرات را بر روی آن اجرا می کنید.

دستورات فقط بر روی یک ID خاص که با با نشانه # در نخستینِ آن مشخص می‌گردد جاری ساختن می‌شود.

گزینش کننده Class :

Declaration

با استفاده از این قسمت که میان {…} قرار می‌گیرد می‎‌توانید مشخص و معلوم نمائید چه استایلی روی تگ‌های تعیین شده انجام شود. این بخش از دو بخش “ویژگی” و “مقدار” درست شده میباشد که بایستی مشخص و معلوم نمایید عنصر گزینش شده چه ویژگی و چه کمی داشته باشد. به طور مثال معین فرمایید تگ h1 به رنگ آبی رنگ و یا سایز فونت برابر 14 پیکسل باشد.

stylesheet چیست؟

یک stylesheet گروه ای از قوانین و کدهای css است که به مرورگر می گوید که به چه شکل  tag HTML نمایش داده خواهد شد.

فولدر css چیست؟

css با ایجاد پوشه css. همچنین شما را کار کشته می سازد تا نمایش برگه مورد نظر خود را در چند شرایط متفاوت Rendering مانند حالت نمایش بر روی مانیتور، حالت نمایش در زمان چاپ، در طول شرایط شناسایی صدا ( برای مرورگرهای مبنی بر قابلیت شناسایی صدا) و همچنین برای نمایش در صفحه ها مرورگر گوشی را به صدق تهیه و تنظیم کنید.

به شما پیشنهاد میشود برای استحصال اطلاعات در حوزه تکنیک کد نویسی و کد نویسی یعنی چه نوشته‌ی علمی مارا تفحص فرمائید.

اضافه کردن CSS به HTML

شیوه اتصال پوشه css به فایلhtml به سه طرز زیر جاری ساختن میشود:

External CSS

Internal CSS

Inline CSS 

External CSS

با به کارگیری از روش External CSS که پرکاربردترین نحوه استعمال از سی اس اس می‌باشد می‌توانید با تغییر و تحول یک پوشه که از قبل ایجاد کرد شده، ظاهر یک وبسایت را تغییر تحول دهید. محل قرارگیری کدهای css در طرز خارجی به این شکل هست که می بایست کدهای css را در یک فولدر notepad بصورت جدا از هم نوشته و با پسوند .css ذخیره کنید. درحال حاضر می بایست این فایل را با اوامر html به فولدر اساسی متصل نمائید. برای این فعالیت می‌توانید درون تگ در قسمت فایلی که از قبل ایجاد کرد کرده اید را معرفی فرمایید.

Internal CSS

Internal CSS وقتی استعمال می شود که یک کاغذ از تارنما می بایست استایل مشخصی داشته باشد. به این شکل در قسمت در تگ