سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز درباره طراحی وب

همه چیز درباره طراحی وب

در دنیای امروز قابلیت ندارد واژه‌هایی مانند وبگاه یا این که  سایت و یا این که به عبارتی سایت به گوشتان

نخورده باشد و با یقین سازه بر نیازهای امروزی، راز و کاری با این صفحات اینترنتی داشته‌اید. ولی تا به فعلا فکر کرده‌اید که سایت چیست؟

در واقع تارنما به صفحه در بستر وب گفته می گردد که محتوا و داده ها مختلفی در آن قابل ارائه است که در صفحه های وبسایت به یوزرها نشان داده می شود قادر است در گونه های متن و تصویر و فیلم و فولدر های صوتی و... باشد.

مانگونه که ما یک قطعه زمین را در دنیای حقیقی و واقعی برای معاش یا این که کسب و کار اجاره می کنیم، میتوانیم در دنیای وب نیز همین کار را انجام دهیم. یعنی خواهیم توانست بخشی از وب را اجاره کنیم و آن نصیب را برای مدتی برای خویش داشته باشیم. به قسمتی که در وب اجاره می‌کنیم و برای مدتی وابسته به ماست سایت می گویند. در واقع سایت ها مرز و بوم های ما در وب می باشند که قادر خواهیم بود از آن ها به طرق گوناگون استعمال کنیم.

همه اینترنت سایتها برای اینکه از کل فقید قابل دسترس باشند می بایست بر روی کانال جهانی اینترنت قرار بگیرند.

خب اکنون کانال جهانی اینترنت چیه؟

در جواب به پرسش web چیست، ممکن می‌باشد اکثری از افراد فکر نمایند که وب و کانال جهانی اینترنت مقوله یکسانی می باشند.طراحی سایت در مشهد  البته با اینکه بسیار به هم مجاورت میباشند ولی ساختار متفاوتی دارند.

کانال جهانی اینترنت چیه؟

کانال جهانی اینترنت، تیم ای از سایت ها و صفحات وبسایت میباشند که در کامپیوترهای متفاوت ذخیره گردیده اند. این کامپیوترها از روش بستر کانال وب به یکدیگر متصل می باشند. وبسایت ها دارنده محتوای متنی،تصاویر، محتوای صوتی و تصویری و غیره می باشند. یوزرها میتوانند به محتویات این سایت ها از هر قسمتی از دانا از روش وب دسترسی داشته باشند.

چارچوب مهم فضای اینترنت، صفحات وب سایت میباشند. هر یک کدام از این صفحه ها، دارنده یک نشانی منحصربه‌فرد می‌باشند، این نشانی URL نامیده می شود. به مجموعه خاصی از صفحه های اینترنت که به یک نشانی خاص متصل میباشند وبسایت گفته می گردد. به عبارت دیگر کانال جهانی اینترنت همچون یک کتاب الکترونیکی بسیار بزرگ میباشد، که در سرور های متعدد در سرتاسر دانا ذخیره گردیده اند.

خب درحال حاضر این سایت رو کی ابتکار عمل کرده؟

در سال 1989 فردی به اسم گروه برنرز لی (Tim Berners-Lee) پروپوزالی را ارائه کرد که صورت معاش و پیوندها انسان را برای مدام تغییر‌و تحول اعطا کرد.

وی که با اسم TimBL نیز شناخته می گردد، اختراع کننده World Wide Web یا این که کانال فقیه‌گستر است. قابل انعطاف‌افزاری که به یوزرها اذن می دهدرایا پارس  با به کارگیری از وب هر کجا که باشند به داده ها مورد نیاز خویش دسترسی داشته باشند.

این پروفسور کالج ام آی تی در سال 1991 اولین وب سایت تاریخ را در آزمایشگاه‌های بنیاد علمی Cern رونمایی کرد. نشانی این تارنما  info.cern.ch بود و اطلاعاتی را در زمینه‌ی همین پروژه منتشر میکرد.

او‌لین وب سایت‌ها با کدهای ساده HTML نوشته می‌شدند. صفحه ها این تارنما‌ها دربرگیرنده سرتیتر و پاراگراف و ابرمتن (Hypertext) بود که روی برگه اکران رایانه‌های متعدد به اکران درمی‌آمد. در ابرمتن‌ها از ابرپیوند (Hyperlink) استعمال می شد و از روش این ارتباطات یوزرها می‌توانستند به صفحه ها دیگر مراجعه نمایند.

از توضیحات علمی بگذریم. چیزی که موردنیاز میباشد بدانید این می‌باشد که وب سایت‌ها بستر ارتباطی ساده و انعطاف‌پذیر­ی میباشندahrefs  که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای تاریخ بشر به شمار میروند و این نو هنگامی می‌باشد که هنوز موتورهای جست‌وجو وارد بازی نشده‌ بودند.

تفاوت اینترنت و وب

برخی از اشخاص از واژه وب و اینترنت تحت عنوان مترادف و هم معنی به کار گیری می نمایند و این دو عبارت را یکسان میپندارند. وب در واقع یک کانال بسیار بزرگ از کامپیوترهایی می‌باشد که به یکدیگر متصل می‌باشند. ولی کانال جهانی اینترنت، گروه ای از صفحه ها اینترنت میباشد که در این کانال فعال‌سازی شد‌ه‌است. به عبارت دیگر مرورگر سیستم شما از وب برای دسترسی به اینترنت استفاده می نماید. ضمن این، وب این امکان را برای شما فراهم می نماید تا به دیگر افراد آدرس اینترنتی ارسال نمائید، با یکدیگر مصاحبه نمایید و فایل هایتان را به اشتراک بگذارید.

تاریخچه طراحی سای

طراحی سایت چیست ؟

ساخت وب سایت به ساخت و فعال‌ساز‌ی صفحه ها وبسایت گفته می‌گردد که معمولا این فعالیت با کدنویسی به گویش‌HTML اعمال می‌شود. شروع، صفحات تارنما‌ها با استفاده از لهجه HTML نوشته می‌شدند و بعد از آن با استفاده از گویش CSS صورت ظاهری ورقه را کامل شدن میکنند.

وبعد از آن با استفاده از زبانهای نرم افزار نویسی سمت سرور صفحه های پیاده سازی گردیده پویا می گردند. به زبانی ساده‌خیس تمجید ساخت وب سایت عبارت میباشد از تشکیل داد صفحه های اینترنت با استفاده از کد های زبانهای نرم‌افزار نویسی.

دقت داشته باشید که پیاده سازی صورت ظاهری یک تارنما  یا این که به عبارتی رابط کاربری به طور تصویر در اپ هایی مثل فوتوشاپ یا این که  ادوبی ایکس دی را نمیتوان طراحی وب نامید.

تاریخچه طراحی وب سایت

هنگامی که Tim Berners-Lee در سال 1989 وب را خلق کرد احتمالا فکرش را نمی‌کرد که دنیای وب از آن فرصت تا این حد تغییر تحول نماید.در واقع تاریخچه طراحی وب با تاریخ وب گره خورده و آنگاه نسبتاً هرسال دچار تغییرات مهمی شد‌ه‌است.امروزه به جایی رسیده ایم که شاید تصور دنیایی فارغ از وب و سوای سایت ها برایمان مشقت بار باشد.

ابتدایی ترین فرایند رویش ساخت سایت مجال ظلمات بود، به این دلیل که صفحه های کلاً سیاه و تیره بوده و صرفا یک سری پیکسل تک رنگ و که به رنج ممکن بود متحرک باشند بر روی آن قرار داشت. پیاده سازی این تارنما ها با به کارگیری از نماد ها و symbol ها اعمال می گرفت.

در سال 1990 لهجه اپلیکیشن نویسی اچ تی ام ال ساخته شد و در سال 1991 او‌لین تارنما با یاری این لهجه پیاده سازی و در فضای وب قرار گرفت. و یک سال بعد از آن یعنی در سال 1992 امکان جدول بندی یا این که  Table  هم به لهجه اچ تی ام ال اضافه شد که به طراحان کمک میکرد مطالب وبسایت را بخش بندی و آراسته نمایند و به نوعی وب سایت ها موقعیت سازماندهی گردیده پیدا کرد. در آن مجال حدود 10 میلیون استفاده کننده از وب استعمال میکرد و 600 وبسایت به طور فعال وجود داشت.

آنگاه در سال 1995 دو پلتفورم قادر وارد عرصه اینترنت شد :

جاوا اسکریپت 

مکان نما  

این دو ابزار لبریز توان و کاربردی به طراحان امداد کرد تجهیزات فوق العاده ای برای وبسایت های خویش ایجاد کرد نمایند و یک توفیق گرانقدر در طراحی وب بود. به عنوان مثال این تجهیزات میتوان : بازی های آنلاین , سیستم چت و گفتگوی زنده , رابطه تصویری , چندرسانه ای و سایتهای زنده و …… را اسم موفقیت.

در سال 1996 با 74 میلیون استفاده کننده اینترنتی و بیش تر از 650 هزار وب سایت فعال در فضای وب قابلیت و امکان های CSS  و Frame هم به کمک برنامه نویس ها و طراحان تارنما آمد.

CSS به یوزرها امداد میکرد کل پیکربندی مرتبط با نوع فونت , رنگبندی و جزئییات تارنما خویش را در یک فایل ذخیره نمایند و ناچار نباشد در هر برگه از سایت دوباره کد نویسی نماید و تنها مقادیر را از پوشه CSS بازخوانی نماید.

Frame هم به طراح کمک میکرد که یک‌سری کاغذ از تارنما خویش را در یک پنجره مرورگر به مخاطب اکران دهد و به عنوان کردن دیگر یک کاغذ دیگر از سایت را در ورقه فعلی به مخاطب اکران میداد.

در سالهای 1998 و 1999 زبانهای اپلیکیشن نویسی ذیل اینترنت گسترش کرد و گویش PHP و همینطور ورژن جدید CSS با اسم CSS 3 معرفی شدند.گویش پی اچ پی به طراح تارنما امداد می‌کرد بتواند سایتی دینامیک فعال سازی نماید که با مخاطب تعامل داشته باشد و قابلیتهای فراوانی درین لهجه اپلیکیشن نویسی وجود داشت.که بعد از ورود آن سایتهای فروشگاهی و بقیه سایتهای امروزی هم وارد فضای مجازی شدند

تاریخ های اضافه شدن تکنولوژی های مهم به اینترنت سایتها :

جدول ها در ساخت وب سایت (1995)

جاوا اسکریپت (1995)

زمان مکان نما ها - Flash (1996)

پیدایش CSS (1998)

قیام موبایل ها- کانال ها و کادر ورک ها (2007)

ساخت سایت پاسخگو (2010)

ساخت سایت فلت (2010)

معرفی انواع وبسایت

در شرایط کلی می‌توان گونه های اینترنت‌وب سایت را از یکسری حیث مورد پژوهش قرار اعطا کرد:

از لحاظ فنی

طرز همت

اپلیکیشن نویسی

اشکال تارنما ها از حیث فنی

از دید فنی تارنما ها به انواعی مانند داینامیک، استاتیک و ... تقسیم می‌شوند.

وب سایت استاتیک

سایت ایستا سایتی می‌باشد که قابل تغییر و تحول یا این که آپ دیت رسانی وجود ندارد. این وبسایت ها به دو طریق HTML و فول اشاره گر نوشته می‌شوند. مزایای وب سایت های استاتیک و استوار به تفصیل زیر می‌باشد:

بری طراحی وب های استاتیک نیازی به اپلیکیشن نویسی حرفه ای ندارید. یک فعالیت HTML نیز می تواند روند پیاده سازی را جاری ساختن دهد. این امر باعث کاهش مخارج طراحی سایت می گردد.

از آنجایی که صفحه آرایی در وب سایت های استاتیک به طور غیر وابسته اعمال میگردد، طراح قادر است هر برگه را با خصوصیت های منحصر پیاده سازی نماید.

البته معایب این نوع وب سایت چیست؟

آپدیت صرفا توسط طراح وبسایت امکان پذیر است. در این مورد، شما برای حذف و افزودن محتوا به طور کاملً به طراح متعلق می باشید.

هزینه حفظ این وبسایت ها بیشتر هست چون صاحبان باید برای بازنویسی محتوا هزینه غیروابسته ای به طراح بپردازند و به طور حضوری نمی توانند این عمل را اعمال دهند.

از آنجایی که به روز رسانی در وب سایت های اثبات جاری ساختن نمی شود، نمی توانند مرتبه های بالایی در موتورهای کاوش استحصال نمایند. (آیا تا به اکنون به شیت دوم نتایج گوگل رفته اید!؟)

این سایت ها انعطاف پذیر نیستند و امکان رابطه فی مابین مخاطب و رئیس نیست. به همین عامل یوزرها عشق و علاقه ای به وبسایت های اثبات ندارند.

تارنما های پویا

تارنما پویا سایتی میباشد که انعطاف پذیر هست و به مدیران اذن ویرایش می‌دهد. این تارنما ها با استعمال از زبانهای برنامه نویسی سمت سرور و یا این که با سیستم مدیر محتوا یا این که CMS پیاده سازی گردیده اند.

با به کارگیری از این سایت ها نیازی وجود ندارد که به کامپیوتر مسلط باشید یا این که اپلیکیشن نویسی بلد باشید تا بتوانید به راحتی به محتوای تارنما خویش دسترسی داشته باشید، هر زمان که خواستید آن ها را تغییر‌و تحول دهید و آپدیت کنید. تعدادی سیستم مدیر محتوا وجود داراست که وردپرس یک کدام از شناخته گردیده ترین آنهاست.

تارنما های پویا یا این که مطابق اپ می باشند یا این که به طور مکان نما پویا پیاده سازی گردیده اند. تارنما های Dynamic Flash بر روی پلتفرم Adobe Flash اکران داده می شوند و به این ترتیب هنگفت میباشند. وب سایت های هنگفت دیر بار گذاری می گردند و در موتورهای کاوش جایگاه تحت تری دارند. اگرچه این وب سایت ها خسته کننده می‌باشند، البته زیبا و جالب میباشند و برای کاتالوگ های معرفی تولیدها یا این که محتوای هنری مطلوب هستند.

گونه های اینترنت‌سایت از نظر روش همت

با دقت به طرز تلاش، اینترنت‌وبسایت‌ها را می‌اقتدار به دسته‌های گوناگونی تقسیم کرد. تارنما فروشگاهی، تارنما فردی، وبسایت شرکتی، وب سایت وکالت، طراحی سایت کاتالوگ و ... برای مثال اینترنت‌سایت‌های مختلفی هست که شما می توانید با دقت به ماهیت استحصال‌وکار خویش انتخاب نمائید.

سایت های شرکتی

سایت های شرکتی به سایتهایی گفته می شود که در ان یک کمپانی و یا این که تولیدی به معرفی سرویس ها یا این که تولیدها خویش میپردازد.

سایتهای فردی

این سایتها برای معرفی یک شخص خاصی پیاده سازی می گردند مثلا یک هنر پیشه یا این که یک مهندس و یا این که یک دانش آموز..

که هدف قرار دادن داده ها این شخص در دسترس مردم میباشد

سایتهای فروشگاهی

دراین سایتها بیشتر هدف در فروش مال میباشد که کاربر سایت می‌تواند از این نوع سایتها کالا متبوع خویش را خریداری نماید

سایتهای خدماتی

سایتهای خدماتی سایتهایی می باشند که در ان به مخاطب خویش سرویس ها خاصی ارائه می شود مثل دانلود فیلم ،کلیپ یا این که عکس و یا این که قابلیت و امکان رابطه با بقیه افراد

اشکال وبسایت از لحاظ اپ نویسی

یک‌سری از اینترنت سایتها میباشند که به طور منحصربه‌فرد برای یک شغل خاص پیاده سازی گردیده اند که به اینها اینترنت سایتهایی با پیاده سازی منحصر گفته می‌شود.

 

برای مثال طراحی سایت با گویش php

 

ساخت سایت با لهجه پایتون

 

یکسری اینترنت سایتهای می باشند که با سیستم های مدیر محتوا و یا این که توسط تعدادی قابل انعطاف افزارهایی به طور داده های عددی در دسترس میباشند که میتوان با انجام یک‌سری تغییرات خرد از انها استفاده نمود که بدین نوع سایتها پوسته مهیا می‌گویند