سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فریم ورک های جاوا اسکریپت + بهترین فریم ورک های JavaScript

انتخاب کتابخانه‌ها و قاب ورک‌های جاوا اسکریپت موضوعی می باشد که ذهن بخش اعظمی از نوآموزان را سرگرم می‌کند. تنوع تعداد و انواع این ابزار ها، ممکن هست شمارا پاره ای گیج کند. کتابخانه‌ها و قاب ورک‌های جاوا اسکریپت هر مورد کاربرد خود را دارا هستند و می توانند در آن کاربرد، بهترین باشند.

 

فراموش نکنید که هیچ کدام از این کتابخانه‌ها و قاب ورک‌ها بهترین یا بدترین نیستند. بلکه تفاوت آنان در نقاط قوت و ضعفی می باشد که آن‌ها را برای استعمال خاصی مناسب‌تر می‌کند. پیرو‌ی این نوشته‌علمی، با معرفی بهترین فریم ورک‌های جاوا اسکریپت، با ما یاروهمدم باشید.

 

تفاوت در میان Framework و کتابخانه چیست؟

کتابخانه و کادر ورک هر دو چند کد‌ها در گویش‌های نرم افزار نویسی مختلف می‌باشند که توسط پیشرفت دهنده‌ها یا developer‌ها نوشته شده، تست شده و بهینه شده‌اند تا سایر توسعه دهنده‌ها از آن‌ها در پروژه‌ی خود به کارگیری کنند. در واقع مقصود از تشکیل داد کادر ورک و کتابخانه این هست که بار چند کد‌ها را از دوش برنامه نویس بردارند. در بیشتر مواقع از این دو به عنوان یک مضمون‌ استفاده می شود اگر که این دو با یکدیگر تفاوت دارا هستند.

 

کتابخانه یا Library

کتابخانه یک فایل هست که تیم‌ای از کدها را داخل خود دارد و هر مجال در پروژه به مشی‌ها و توابع آن احتیاج بود، می‌اقتدار به راحتی آن را فراخوانی کرد.طراحی سایت در مشهد  به عنوان مثال Jquery یک کتابخانه میباشد که در صفحه ها وب برای پیاده سازی یکسری جلوه‌ها در بخش Front-end به کارگیری می شود. برای به کارگیری از کتابخانه‌ی Jquery شروع کد‌های آن را از وب سایت دانلود کرده، بعد از آن با استفاده از تگ script آن را در مدرک HTML، بار گذاری می کنیم. و درپی هر جایی از پروژه که خواستیم، اسلوب‌های آن را فراخوانی می کنیم.

 

Framework یا چهار چوب

Framework همان‌طور که از نامش پیداست، یک چهارچوب می باشد. این به‌این مضمون‌ می باشد، هنگامی که میخواهیم از یک قاب ورک در پروژه‌ی خود به کارگیری کنیم،رایا پارس  چهارچوب و اسکلت بندی پروژه بر اساس‌ی آن فریم ورک بنا میگردد. در واقع فریم ورک برای نرم‌افزار نویس بستری را آماده می‌کند تا بتواند کد‌های خود را درون آن بنویسد و این کادر ورک است که تصمیم گیری می‌کند کی و کجا از این کد‌ها به کار گیری کند.

 

در سود درصورتی که بخواهیم از قاب ورک در پروژه استعمال کنیم، باید در نخستینِ پروژه این فعالیت را انجام دهیم در حالتی‌که که از کتابخانه در هر زمان که حس نیاز کردیم، خواهیم توانست به کار گیری کنیم. همچنین از چند کادر ورک همزمان نمی‌توانیم در یک پروژه استفاده کنیم. این در حالی می باشد که می‌توانیم از چند کتابخانه به صورت یکجا در پروژه‌ی خود به کار گیری کنیم.

 

کتابخانه‌ها و کادر ورک‌های Front-End وب

در حدود سال‌های 1999 این ایده که نرم‌افزار هایی مانند نرم افزار‌های دسکتاپی در وب تولید شوند شکل گرفت. این عشق آن‌گاه بود که ابزار‌ها و امکاناتی مانند ajax به دنیای وب شیوه پیدا کرد. ahrefs در صدر بایستی این فعالیت با کد‌های خام جاوا اسکریپت اجرا می شد. یک شغل وقت گیر و دشوار! به این دلیل که برای یک برنامه کودک معمولی باید یک سری خط کد نوشته می شد.

 

آنگاه نوبت به کتابخانه‌ها و قاب ورک هایی مانند JQuery، Mootools.js و Prototype.js رسید تا به میدان جاوا اسکریپت بیایند. ولی آن ها برای ادامه مسیر بسط وب، نقطه ضعف‌های بسیاری داشتند. هنوز ترازو تکرار در کدها زیاد بود و برای وظایف کوچک خطوط کد نسبتا زیادی نوشته می‌شد. براین اساس کتابخانه‌ها و فریم ورک‌های جاوا اسکریپتی قدرتمندی به میدان رقابت وارد شدند. درین نصیب از نوشته‌ی‌علمی قصد داریم تعدادی از این کتابخانه‌ها و فریم ورک‌های Front-End را به شما معرفی کنیم.

 

قاب ورک Angular.js

 

 

Angular.js یک فریم ورک جاوا اسکریپتی می باشد که با استفاده از آن می‌توانید کد‌های HTML خود را غنی نمائید. برای مثال می‌توانید از تگ‌های جدیدی به کارگیری کنید که خودتان تمجید می‌کنید. در حالت بی آلایش برای نوشتن Front-end پروژه‌ها شما با یکسری تگ‌های HTML بی آلایش راز و کار دارید. در شرایطی‌که بخواهید برگه خود را تعاملی نمائید مجبورید که این شغل را با به کار گیری از جاوا اسکریپت نپخته ایفا دهید. ولی با گذراندن زمان معمولا زیاد!

 

اما با عرضه قاب ورک Angular.js به وسیله گوگل، میتوانید از دسته‌ای از ابزارهای جاوا اسکریپتی استفاده نمایید. با این فریم ورک شما می توانید تحت معماری MVC، کدهای Front-end پروژه را بنویسید.

 

کتابخانه React

تصور کنید می‌توانستیم هر برگه وب را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنیم. هر یک از آن نصیب‌ها این امکان را داشته باشند که در پروژه بارها استفاده شوند. بدون اینکه ناچار باشیم هر بار دوباره آنان را کدنویسی کنیم. بگذارید اسم این بخش‌های کوچک را کامپوننت (Component) بگذاریم. ایده‌ی کتابخانه‌ی React از طرف فیسبوک ایجاد کرد شد و Component-Based میباشد بدین مضمون‌ که به ما این امکان را می‌دهد، Component‌های محصور شده‌ای را ساخت کنیم که state خود را مدیر کنند، آنگاه آن‌ها‌را برای ساخت رابط کاربری پیچیده تنظیم کنیم.

 

پس از معرفی مضمون‌ کامپوننت و به کارگیری‌ از آن بوسیله [ltr]Angular ،React [/ltr] در نسخه‌ی دوم خود از آن بهره برد. بنابراین مضمون‌ کامپوننت مفهومی مشترک میان این دو ابزار جاوا اسکریپتی میباشد. اما دراین‌صورت‌ تفاوت این دو ابزار در چه چیزی است؟ در واقع React تنها یک کتابخانه معدود حجم جاوا اسکریپتی میباشد. در حالی که Angular یک فریم ورک میباشد.  این یعنی خلاف Angular در React برای اتصال کامپوننت‌ها و… احتیاج به به کارگیری از ماژول‌های جانبی داریم.  مزیت این عمل آزادی در تعیین این ماژول‌های جانبی میباشد. یعنی ما می توانیم بهترین ابزار و مناسب‌ترین آن‌ها را نسبت به پروژه‌ی خود تعیین کنیم