سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هارمونی رنگ ها در طراحی سایت

اصول استعمال از رنگها در طراحی وب سایت با تحلیلی بر کتب روانشناسی رنگهای پنتون، طراحی سایت در مشهد رنگها برای زندگی خوب اثر مری لامبرت، طراحی سایت هارمونی رنگها اثر تینا ساتن و کتاب مدریریت رنگ برای طراحان دیجیتال از انتشارات For.Dummies نگاشته گردیده است. اصول به کار گیری از رنگها در ساخت سایت با طراحی دیجیتال و یا حتی طراحی کلاسیک تفاوت چندانی ندارد. در اصل برای گزینش رنگ در طراحی سه کتاب مرجع Color the Dreams و The Psychology و Word and Image هر سه نوشته Carl Jung روانشناس سوئدی آیتم استناد قرار می‌گیرد. یونگ یکی از روانشناسانی بود که برای اولین بار از رنگ برای درک کردن به عواطف و احساسات و مشقت های آدمی استفاده نمود.

نکته ای که به کارگیری از رنگها در ساخت سایت را با طراحی روی برگه متمایز میکند. تفاوت رنگ و نوروفروغ میباشد. در طراحی دیجیتال و ساخت سایت ما از سه نور و روشنایی قرمز‌رنگ، سبز، زردرنگ برای ایجاد کرد تصاویر استفاده میکنیم. هر یک از این سه نورها 255 شیب رنگی در دست ما قرار میدهد که عملا بیش از شانزده میلیون رنگ متفاوت برای طراحی در چنگ ما قرار می گیرد. برخی از شیب رنگ ها برای چشم انسان قابل تمایز نیست.

اصول استفاده از رنگ ها در طراحی وب سایت

برای ساخت وب سایت میتوان از رنگهای مکمل، رنگهای مشابه و... به کار گرفت. همان گونه که گفتیم رنگ با نور مختلف میباشد. هنگامیکه  رایا پارس سخن از رنگ های کامل کننده، مشابه و مانند آن می شود خواسته ما ارتباط رنگ ها در دایره رنگ می باشد. دایره رنگ دایره ای هست که آغاز با سه رنگ اساسی آبی‌رنگ، زرد، قرمز رنگ در سه نصیب معادل لبریز می شود. بعد از آن با مخلوط این سه رنگ گوشه بین رنگ ها را لبریز می کنند. ادغام دو رنگ کنارهم ahrefs در دایره رنگ و تشکیل داد رنگ نو میتواند تا بینهایت ادامه یاببرای گزینش رنگ مناسب در قسمت های متفاوت وبسایت، ابزارهای گزینش رنگ آنلاین را نیز میتوان استفاده کرد. از بین ابزار های آنلاین مو جود ابزار Color Wheel از دسته ابزارهای شرکت ادوبی سازنده فتوشاپ یکی بهترین ها میباشد. این ابزار در آدرس https://color.adobe.com/create/color-wheel/ بصورت یک ابزار آنلاین بدون پول در دسترس هست. با کمک این ابزار میتوان برای قسمت های مختلف سایت گزینش رنگ را اعمال داد.

اساسا با هر روشی که بخواهید رنگ های تارنما را انتخاب فرمایید. می بایست آغاز یک رنگ یا تم مهم برای سایت خود در حیث بگیرید. رنگ های مانند آبی برای وب سایت های آموزشی و دولتی، رنگ های سبز برای سایت های مرتبط با طبیعت و کودک ها، رنگ بنفش برای وب سایت های خدماتی و رنگ صورتی برای وبسایت های فروش تولید ها آرایشی زنانه بصورت پیش فرض بوسیله اغلب افراد رعایت می‌شوند.

زمانی که مشتری به شما مراجعه میکند و از قبلی رنگ سازمانی خود را تعیین کرده است. شما دیگر نمیتوانید براساس الگوی فوق رنگ ها را تعیین نمایید. در حالتی‌که رنگ سازمانی شرکتی با رنگ های از پیش تعیین شده تفاوت داشت شما باید با یاری رنگ های مشابه و تکمیل کننده ادغام رنگ وبسایت را به سمتی ببرید که شم خیر به مشتری القاء کند.

مثال: شرکتی در حوزه انرژی با فیلد کاری استحصال گاز طبیعی و فراوری و فروش آن به شما مراجعه میکند و رنگ سازمانی خود را زردرنگ اعلام میکند. این موسسه از گذشته کارت ویزیت و سایر لازمات اداری را براساس این رنگ سازمانی خریداری کرده است و قابلیت تغییر‌و تحول رنگ سازمانی خود را ندارد. در این حالت‌ شما میتوانید با استفاده از رنگ هایی مانند آبی و مشکی بعنوان رنگ مکمل و از رنگ نارنجی بعنوان رنگ مشابه رنگ زرد در طراحی استعمال فرمائید. مخلوط این چهار رنگ قادر است سایتی قشنگ ایجاد کرد کند.

نکته : برای طراحی قسمت اصلی محتوا که موفق آن متن است از پس زمینه سفید و رنگ مشکی برای فونت به کارگیری فرمایید. بعضا از وب سایت های ایرانی از رنگ طوسی برای فونت بهره میگیرند. اینکار از نظر گرافیکی غلط میباشد. رنگ طوسی بعنوان رنگ نوشته از نظر روانشناسی به معنی بی اهمیت بودن و مرده بودن مورد می‌باشد. حتما ما نمی‌خواهیم چنین حسی را به مشتریانمان القاء کنیم.

نکته : رنگ طوسی بعنوان رنگ خنثی در گرافیک وب بسیار کاربرد داراست. البته استفاد از آن بعنوان رنگ نوشته غالب تارنما می‌تواند خواننده را خسته کند. 

برای اعتقاد از صحت این سخن کافیست در گوگل عبارت graphic tutorial را جستجو کرده و ده وب سایت اولیه را در مرورگر خود باز فرمایید. آحاد وبسایت های مطرح از رنگ فونت سیاه خالص در بگراند سفید خالص فایده می‌برند.

در تارنما وب 24 شما رنگ سازمانی سبز را در هدر مشاهده می کنید. لوگو وب سایت با رنگی پاره ای تیره تر همدم با رنگ سفید بعنوان رنگ خنثی طراحی گردیده‌است. رنگ فونت نوشته ها در متن مقاله‌ها مشکی و رنگ عناوین با رنگ سازمانی همرنگ انتخاب شده اند. لینک و پیوند ها و رنگ هاور آن ها از رنگ های مشابه رنگ سازمانی می باشد. در ذیل مقاله‌ها از رنگ مکمل برای دکمه بخش نظرها مصرف شده می باشد. رنگ مکمل دقت استفاده کننده را به‌این نصیب جلب کند.

بری به کار گیری از رنگ ها در وب سایت بایستی از چه اصولی تقلید کنیم:

سفید:

در نرم‌افزار فتوشاپ رنگ سفید خالص و سیاه خالص رنگ تشخیص داده نمیشوند. بلکه نور و سایه شناخته می‌شوند. در شرایطی‌که شما کارایی کنید با لایه های تنظیمی این دو رنگ را تغییر و تحول دهید. فایده ای حاصل نخواهید کرد. در طبیعت سفید و به رنگ مشکی محسوب میگردند.

کاربرد رنگ سفید در طراحی وب: رنگ سفید بعنوان فونت روی پس زمنیه های تیره خوانایی بسیار بالایی دارد. امروزه با تمرکز به رغبت کاربران به به کارگیری از دورنما تیره (برنامه هایی مانند فتوشاپ، 3D max و... در نسخه های 2017 خود از رنگ گزینه طوسی و یا مشکی سود گرفته اند) رنگ فونت سفید برای فونت بسیار پر کاربرد شد‌ه‌است.

فراموش نکنید که رنگ فونت سفید روی دورنما سیاه مطلق چشم را خسته میکند.

گرافیک سفید رنگ چه تاثیری در استفاده کننده می‌گذارد: متانت و امنیت و سالم و ملایمت

نکته : در ساخت وب سایت رنگ سفید خالص اغلب برای پس زمینه محتوا متنی سایت به کار گیری می شود.

سیاه :

بهترین رنگ برای نوشته های قالب وبسایت در مقالات و متن های وقتگیر است. بهترین بهره رنگ سیاه در پس زمنیه سفید خالص میباشد.

نکته : رنگ سیاه و سفید در طراحی های گورخری و لانه زنبوری و زیگزاگی افراد استیگمات را آزار می‌دهند.

قرمز‌رنگ:

رنگ موضوع CTA می‌تواند شیب رنگی از قرمز رنگ باشد تا کاربران را برای کلیک کردن روی دکمه ترغیب کند.

رنگ قرمز رنگ مکمل مناسبی برای نوار های گوشه ای نیست. یعنی اگر دیزاین شما آبی رنگ یا سبز می‌باشد از رنگ قرمز‌رنگ برای خط به دور یا همان Border به کار گیری نکنید. اینکار بیننده را عصبی می کند.

رنگ قرمز رنگ می تواند بیننده را به خاطر مواردی پایین بیاندازد: کیم یخی، علاقه، غذا، لذت، حرارت

شیب رنگ قرمز‌رنگ و واحد سنجش مخلوط آن با رنگهای مشابه مانند نارنجی می تواند حس های مختلفی در بیننده ساخت کند.

مثال: شرکت شانل از رنگ قرمز‌رنگ جگری برای تشویق بیننده به خرید رژلب به کارگیری می کند. این رنگ در این تبلیغ حس اقتدار انتخاب را در کاربر تداعی خواهد کرد.

رنگ جگری تیره در جای دیگر ممکن می باشد شم تماما متفاوتی ساخت کند. مثال در یک وبسایت عرضه تولید ها گوشتی ممکن می باشد منتهی شود احساس کهنگی را تداعی نماید.

آبی:

آبی و سرمه ای رنگ پس زمنیه هدر وب سایت های دولتی و آموزشی می باشد. میتوانید برای یک وبسایت رسمی از این رنگ بعنوان رنگ مهم وب سایت به کار گیری فرمائید. رنگ آبی تیره با رنگ سفید ادغام زیبایی را ساخت‌و‌ساز می کند.

رنگ آبی رنگ می‌تواند احساس های مختلفی را در بیننده تداعی کند مانند : حس سوز و سرما، وفاداری، ضمانت

سبز:

رنگ سبز در بنگاه های تجاری به معنای صدق و صداقت در اعمال کار هست.این رنگ بیشتر در تارنما های مربوط به طبیعت و کودکان به شغل گرفته شد‌ه‌میباشد. با این موقتی رنگ سبز رنگ سازمانی موسسات و نهادهای مختلفی با حوزه های کار متفاوت در سرتاسر فقیه می باشد.

رنگ سبز در کنار رنگ هایی مانند سفید، مشکی و آبی ادغام زیبایی تشکیل داد می کند. برای رنگ مکمک سبز میتوان از قرمز رنگ و یا نارنجی استفاده کرد.

زرد رنگ :

زرد رنگ کمترین تباین را در دور نما سفید دارااست. در حالتی‌که رنگ دور نما وبسایت شما سفید می باشد در باطن مقاله ها خود از زرد استعمال نکنید. زرد رنگ بیشترین تاثیر را روی پس زمینه سیاه مطلق از خود تشکیل داد میکند. زردرنگ که روی سیاه مطلق قرار داشته باشد. بشدت اعتنا را جلب می کند.