سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوت های جاوا اسکریپت و جی کوئری

جاوا اسکریپت یکی‌از گویش های اپ نویسی جهت طراحی وب سایت و یا به عبارتی یک زبان برنامه نویسی \"شی گرا\" میباشد. طراحی سایت در مشهد این گویش بیشتر با کد های HTML در مورد است و دقیقا همانند کدهای HTML روی پلت فرم های مختلف جاری ساختن

اعمال

اجرا

جاری ساختن

انجام

ایفا

 میشود یا به عبارتی توسط مرورگر های وب interpret می‌شود.

از‌آنجا‌که JavaScript یک متن ساده است، در فایده میتوان از هر ویرایشگر متنی برای نوشتن آن امداد گرفت، در سیستم ویندوز اکثر زمان ها کاربران طراحی سایت  از اپلیکیشن notepad استفاده میکنند.

جاوا اسکریپت توان تغییر‌و تحول محتویات نمایش داده شده بر روی مرورگر بازدید کننده یک سایت را مهیا می سازد. این توانایی ها امکان پویا سازی و یا همان طراحی وب سایت داینامیکahrefsرایا پارس را بوجود می آورد. طراحان صفحه های وب می توانند با استعمال از Function ها و Object های فراهم و از پیش تعریف و تمجید شده جاوا اسکریپت قابلیت و امکان های زیادی را برای صفحات وب ساخت‌و‌ساز کنند. بضاعت ها و امکان های جاوا اسکریپت بسیار متنوع بوده و تنها به موردها که در زیر می‌آید خلاصه نمی‌شود.

ویژگی های جاوا اسکریپت

- اعمال تغییرات در متون تارنما

- تغییر‌و تحول در مشخصه رایا پارس های موارد و CSS آنها

- متحرک سازی و پویا نمایی

- تغییر‌و تحول رنگ ها، رنگ دور‌نما و وضعیت قرار گیری آیتم های مصرف شده در ساخت وب سایت

- تعامل با مخاطب از طریق Textbox ها، Radio Button ها، Text Area و غیره

- پاسخ به حوادث (مثل کلیک موس،load شدن صفحه و... )

- نمایش اخطار و یا پیام به کاربران

- اجرا محاسبات ریاضی

- ساخت و ایجاد کد HTML بصورت پویا در حالت مورد نیاز

- ایجاد کرد منوی متحرک

- توده آمار و اطلاعات کاربران از سایت

 

مزایای جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت به صفحات وب سایت های استاتیک قابلیت پویایی میدهد و ایفا عملیات هایی مانند تعامل با کاربر و دریافت اطلاعات کاربری بازدید کنندگان مثل IP، صرفا توسط این لهجه اپلیکیشن نویسی قابل انجام می باشد.

گویش برنامه نویسی جاوا اسکریپت از نظر ساختار نزدیک به به زبان های C++, C و یا # C می باشد. همچنین استعمال از کتابخانه های آماده این گویش نرم افزار نویسی و سادگی در نرم‌افزار نویسی و پیاده سازی سوای درگیر شدن با کامپایلرهای پیچیده ،کار با آن را برای برنامه نویسان بسیار راحت کرده است.

 

معرفی جی کوئری

جی‌کوئری یا jQuery به گویش بی آلایش یک کتابخانه جاوا اسکریپت سبک وزن چند مرورگری است و برای ساده کردن نوشتن اسکریپت های سمت کلاینت (مشتری) که همان سیاق های جاری اپلیکیشن نویسی زیر وب در اچ تی ام ال(HTML) میباشد طراحی گردیده است.

شعار jQuery \"کمتر بنویس و بیشتر اجرا بده\" و هدفش استعمال ریلکس و سریع از امکانات جاوا اسکریپت در وب سایت می باشد. این ساده سازی از دسترسی به موادتشکیل دهنده و اشیا وبسایت تا در اختیار گرفتن رویدادهای آن‌ها میباشد و همچنین چندین امکانات از پیش آماده شده را به شما ارائه میدهد.

یک کدام از کاربرد های مهم jquery داشتن دستورات بسیار شل و ول در مورد بکار گیری تکنولوژِی ای جکس(Ajax) می‌باشد.

برای یادگیری جی کوئری باید اطلاعات مبنا ای در امر HTML، CSS و JavaScript داشته باشید. جی کوئری نرم افزار هایی که نیاز به کدنویسی های فراوان جاوا اسکریپت دارااست را به گونه ای معمولی می کند که میتوانید با نوشتن یک خط کد و مراجعه به یک کتاب مرجع همه آن‌ها را اجرا دهید. خود فایل JQuery در واقع حکم کتاب مرجع را دارد. به همین خاطر درصورتی که که اوامر خودتان را مبنی بر قانون ها جی کوئری بنویسید و فولدر اساسی جی کوئری را به ورقه لینک نکنید اتفاقی نمی‌افتد و در واقع دستورها عمل نخواهند کرد. (چون در این‌موقعیت‌ دستورات میباشد ولی کتاب مرجع نیست که مرورگر وب بفهمد هر دستور چه معنایی میدهد.)

در استفاده از jQuery ما دو فایل خوا‌هیم داشت:

- یک فولدر، خود پوشه jQuery می‌باشد که بایستی در صدر به برگه مورد نظر ما لینک و پیوند شود.

- پوشه دوم فایل اسکریپتی است که دستورها ما مبتنی بر قانون ها Jquery داخل آن درج شده می‌باشد. (ولی می‌توان این دستورات را در داخل کدهای صفحه نیز قرار داد و یک فایل جداگانه نداشته باشد)

 

ویژگی های جی کوئری

- امکان ایفا بر روی مرورگرهای رایج مانند اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس، کروم و...

- قابلیت تغییر خصوصیات CSS

- متحرک سازی و قرار دادن افکت روی عناصر سایت

- شغل با ایجکس

- در اختیار گرفتن شل و قدرتمندتر رویدادها (Events)

- ساخت افکت و حرکات انیمیشن

- وسیع ساختن پلاگین ها

 

به کار گیری کلیه این اجزای جی کوئری کمک می‌کند صفحات وب توانا و داینامیک (پویا) داشته باشیم.

 

مزایای جی کوئری

جی کوئری امروزه محبوبترین کتابخانه جاوا اسکریپت در اینک به کارگیری می‌باشد.

جی کوئری اپلیکیشن متن باز(open source) و رایگان است که زیر دو پروانه GPL و MIT منتشر می شود. امر زبان جی کوئری به گونه‌ای طراحی شده است که فعالیت هدایت به پرونده را سهل تر نموده است، بدین صورت که می‌توان حرکات برنامه کودکان و رویدادهایی را در ورقه ساخت و بوسیله آن نرم‌افزارهای مبتنی بر Ajax را تولید نموده و توسعه اعطا کرد.

جی کوئری همچنین این اختیار را به برنامه نویسان میدهد که پلاگین هایی برای کتابخانه جاوا اسکریپت ساخت و ساز کنند.

 

افزودن برنامه کودک (Fade) به یک صفحه:

استحصال واکنش(feedback) از کاربران و یا به آنان، امری بسیار اصلی می‌باشد و جی کوئری این ویژگی را به سادگی با به کارگیری از امکاناتی همچون Fade و غیره به شما می‌دهد.

 

قابلیت تغییر ظاهر یک ورقه:

CSS ابزار قدرتمندی در تغییر ظاهری صفحات محسوب می شود ولی کارکشته به انجام این فعالیت در مرورگرهای متفاوت که استانداردهای متفاوتی دارا هستند، نیست. البته جی کوئری به راحتی میتواند هر نوع مرورگری را حفاظت کند و حتی قادر است که مختصات ویژه صفحه ها وب را، حتی بعداز دستکاری و تغییر و تحول ساختاری و ظاهر، دوباره تغییر تحول دهد.

 

استخراج اطلاعات از یک سرور بدون نیاز به Refresh کردن آن کاغذ (که اصطلاحاً به آن AJAX میگویند):

جی کوئری اینکار را بدون نیاز به دانستن مختصات ویژه هر سرور و تنها با مراجعه مستقیم به نتیجه ها آن برگه (محتویات سرور) انجام می دهد.