سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اهمیت Scrolling در ساخت وب سایت چیست؟

یکی‌از مواردی که تا چندی قبل به عنوان یک تابو در ساخت سایت شناخته می‌شد به یک ترند در دنیای وب تبدیل گردیده است زیرا کاربران به سایت هایی که اسکرول زمانبر عشق نشان داده اند و استعمال از آن به یک ضرورت تبدیل شد‌ه‌است. براین اساس طراحان توجه ویژه ای به آن نشان می‌دهند. در واقع محبوبیت امروز اسکرول کردن نتیجه سال ها تلاش طراحان وبسایت می باشد که در پلتفرم های متعدد مثلا رسانه های اجتماعی متفاوت مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام آن را آزموده اند و به نتیجه ها نه دست یافتند. اسکرول به معنای پیمایش در یک برگه برای دیدن ادامه محتوای آن شیت می‌باشد طراحی سایت در مشهد  یعنی زمانی که به عنوان یک کاربر، برای تحقیق و دیدن ادامه محتوای یک ورقه از بالا به پایین، از غلطک موس یا دکمه های کیبورد و یا حتی از انگشت در اسکرین های لمسی به کار گیری می‌کنید، اسکرول کرده اید. بعضی از طراحان هنوز بر این یقین می‌باشند که استفاده کننده حاضر نیست تا نقطه پایان صفحه را اسکرول کند  طراحی سایت و به همین ادله با این تکنیک مخالف می باشند و ترجیح م دهند به جای یک برگه وقت گیر صفحه های مختلف داشته باشند. ولی این نظریه خطا میباشد زیرا طبق الگوریتم های گوگل، یکی‌از فاکتورهای سئو وبسایت (بهینه سازی) محتوای وقت گیر و مفید است. یا بطور مثال ورق زدن یک مقاله تعدادی کاغذ ای در موبایل موبایل دشوار و آزاردهنده میباشد و مخاطب ترجیح می دهد به جای ورق زدن اسکرول کند و یک کاغذ واحد با محتوای بدون نقص ببیند. به این ترتیب آنچه باعث منصرف شدن کاربر از دیدن یک برگه می‌شود اسکرول نیست، محتوای خسته کننده میباشد!

مزایا و معایب استعمال از اسکرولینگ چیست؟

همیشه برای استعمال از هر تکنیک یا ترفندی افرادی مخالف و موافق وجود داراست که هر کدام برهان های خاص خود را دارا‌هستند و نمی اقتدار ذکر کرد رایا پارس  یک طرف صد در صد اشتباه و طرف مقابل کاملا درست میگوید. زیرا هر وب سایتی با هدف خاصی طراحی می گردد که باید نیازهای کاربران مختلف را برطرف کند. به این ترتیب اینکه بخواهید از اسکرولینگ در طراحی یک تارنما بهره ببرید یا خیر به هدف وب سایت و نگرش شما بستگی دارااست. بطور کلی علیرغم نظر ها مخالف، استفاده از Scrolling در دنیای ساخت وب سایت به یک ترند دوستداشتنی تبدیل گردیده است. اسکرول کردن نیز همچون سایر تکنیک ها مزایا و معایبی دارد که به شرح زیر می‌باشند:

مزایای استفاده از تکنیک اسکرول:

تعامل را افزایش میدهد: در طی اسکرول محتوا و المان ها مدام در اکنون تغییر می‌باشند که در شرایطی که ماجرا گونه قصه شود، روش جالبی برای جلب توجه مخاطب و در منفعت تعامل بیشتر ahrefs با وی می شود به خصوص درصورتی که در طول اسکرول کردن شاهد یک طراحی متنوع و جالب باشد.

اسکرول کردن زمانبر خوب از کلیک کردن برای خواندن ادامه محتواست: زیرا سرعت بیشتری دارااست و سبب کندی تجارب کاربر نمیشود. در ساخت سایت مضمون‌ برتری فهم طولانی گذر مجال را نباید نادیده گرفت.

توجه مخاطب را جلب می کند: سهولت در به کارگیری از این تکنیک باعث بالا رفتن تعامل و کاهش نرخ پرش در وبسایت میشود. این فرمان در تارنما هایی که اسکرول بی نهایت دارند به شدت درست گو می باشد زیرا در جایی که مخاطب حتی فکرش را هم نمی کند میتوانید محتوای مرتبط و فوق العاده ای را در اختیارش قرار دهید.

طراحی ریسپانسیو (Responsive): برخورد گرا بودن یک شیت در دستگاه های متفاوت اهمیت بسیار بالایی داراست. برگه ای که اسکرول وقتگیر داشته باشد رایا پارس در تمامی اشکال دستگاه ها به سادگی ریسپانسیو و برخورد گرا خواهد بود.

تکان را خوب می توان در اختیار گرفتن کرد: تجربه کاربری همه ثابت کرده است که اسکرول کردن با موس و یا از طریق لمس با انگشت بسیار وا رفته تر از کلیک کردن یا ضربه زدن بر جاهای متعدد یک برگه می‌باشد.

طراحی را لذتبخش و راحت تر می کند: فقط چند کلیک بی آلایش می تواند تعامل بیشتر مخاطب را برای صفحه ها یا اپ های گوناگون به ارمغان آورد.

معایب به کارگیری از تکنیک Scrolling

کاربران خودرای و لجباز: فراموش نکنید که همیشه کاربرانی وجود دارند تا در مقابل هر تغییری مقاومت کنند. با این وجود آنقدر این تکنیک توسعه یافته میباشد که نسبتاً تمام کاربران بخصوص کاربران تلفن همراه به آن عادت کرده اند.

تاثیر منفی بر seo: استعمال از یک وب سایت تک برگه ای تاثیر بدی بر بهینه سازی تارنما دارااست. در اکثر وب سایت های تک ورقه ای نقص‌ کیورد رنکینگ وجود داراست. یعنی هر برگه تنها برای یک کلمه قادر است سکو بگیرد! البته با تشکیل داد یکسری لندینگ پیج می اقتدار این نقص‌ را برطرف کرد.

کج شدن حواس استفاده کننده: جدا اتصال میان اسکرولینگ و محتوا می‌تواند منجر سردرگمی استفاده کننده و پرت شدن حواس انها میگردد.

ایرادات ناوبری: زمانی که اسکرول وقت گیر نیست قابلیت و امکان رجوع به محتوا یا کاغذ پیشین دشوار میباشد. برای رفع این نقص‌ می توانید یک منوی ناوبری ثابت در بالای صفحه ساخت نمایید تا در حین اسکرول در دسترس باشد.

سرعت تارنما: بخش های محتوایی بزرگ مانند ویدیو یا تصاویر می توانند منجر افت سرعت تارنما شوند بخصوص برای وب سایت هایی که مبنی بر جاوا اسکریپت یا جی کوئری می باشند.

با وجود همگی مزایا و معایبی که گفته شد، تکنیک اسکرولینگ برای هر سایتی مناسب نیست. بهترین سایت های برای اسکرول وقتگیر آنهایی می باشند که:

 

نصیب عمده ترافیک آن‌ها را کاربران گوشی تشکیل می‌دهند

بطور تروتمیز محتوا را اپدیت می کنند و مطالب جدیدی به همان محتوا اضافه میشود مثلا وبلاگ ها

حاوی محتوای سنگین مانند ویدیو یا گالری تصاویر نیستند زیرا این نوع محتواهای غنی سبب افت سرعت شده و فرصت بارگزاری را افزایش می دهند.

وبسایت های رسانه های اجتماعی نمونه های مناسبی برای استعمال از Scrolling می‌باشند زیرا محتوای ثابت و وقت گیر بوسیله کاربران ساخت می‌گردد (در واقع همین سایت ها طی تعدادی سال قبلی سبب دوست داستنی شدن این تکنیک شده اند). از طرف دیگر تارنما های تجاری که به منوهای ناوبری متنوعی نیاز دارا هستند عالی می باشد از این تکنیک کمتر استعمال کنند. تارنما هایی هم هستند که حد واسط را رعایت می کنند. وب سایت ETSY یک کدام از این تارنما هاست که هم از یکسری ورقه با تکنیک اسکرول بی نقطه پایان بهره می برد و هم از دکمه Show Me More برای پنهان کردن محتوا منفعت جسته میباشد.

نکته نقطه پایان

 

همچون سایر ترندها و تکنیک های طراحی وب سایت که در مقاله‌ها مختلف رایا پارس راجع به آن سخن گردیده‌است، از اسکرولینگ اگرکه برای سایت شما موثر می باشد و نیاز کاربران را برآورده می سازد استفاده فرمایید. فقط به این دلیل‌که دنباله رو سایر سایت ها باشید از این ترند به کارگیری نکنید. در غیر این صورت ممکن میباشد فایده معکوس گرفته و تاثیر بدی بر تارنما خود بگذارید. با استعمال ا